Terveystarkastus

Terveystarkastus koostuu kysymyksistä, joita voit käyttää vointisi tarkkailuun.

Ruokavalio

Hyvällä ravitsemuksella voi merkittävästi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa syöpäsairauden aikana

Tässä osiossa ravitsemusterapeutti Mari Salminen, TYKS, antaa vinkkejä terveellisen ruokavalion suhteen.

Ravitsemuksella on keskeinen rooli syöpätautien ja niiden uusiutumisen ehkäisyssä. Hyvä ja ravinteikas ruokavalio voi auttaa kestämään syöpähoidot paremmin ja saattaa nopeuttaa leikkauksista toipumista. Monipuolisen ruuan ja liikunnan avulla voidaan lisätä ja ylläpitää riittävää lihasmassaa, elimistön toimintakykyä sekä hyvää mielialaa myös syöpäsairauden aikana. Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio voivat auttaa elimistöä toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, tukea syöpäsairaudesta toipumista ja pienentää riskiä sairastua uudelleen.

Hyvinvointia tukevat, ravitsemukseen liittyvät tekijät

Vältä sokerin ja sitä sisältävien elintarvikkeiden, kuten makeisten, virvoitusjuomien, mehujen, leivonnaisten ja jälkiruokien runsasta käyttöä. Runsaasti sokeria sisältävien tuotteiden käyttö vie myös tilaa ravitsemuksellisesti monipuolisemmilta ruoka-aineilta, jolloin ruokavalio ”köyhtyy” ja hyödyllisten ravintoaineiden saanti vähenee.

Pitkäketjuisten hiilihydraattien ja kuitujen saanti täysjyväviljatuotteista, marjoista ja hedelmistä on kuitenkin elimistölle eduksi, joten kaikkien hiilihydraattien saantia ruokavaliosta ei missään tapauksessa kannata lähteä karsimaan.

Kasvikunnan tuotteet sisältävät runsaasti erilaisia ravintoaineita (vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja) ja yhdisteitä (erilaisia fytokemikaaleja, kuten flavonoideja), joiden on osoitettu olevan merkityksellisiä syövän ehkäisyssä. Eriväriset kasvikset, kuten punaiset, oranssit, keltaiset, vihreät, valkoiset ja violetit vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät ja palkokasvit, sisältävät erityyppisiä fytokemikaaleja. Mahdollisimman laajan ja monipuolisen valikoiman hyödyllisiä yhdisteitä saat, kun käytät päivittäin erivärisiä kasviksia ja valitset eri värejä eri aterioilla.

Myös kuitupitoiset täysjyväviljatuotteet ovat tärkeä osa monipuolista ruokavaliota. Runsas kuidunsaanti on tärkeää erityisesti suolistosyöpien ehkäisyssä ja suoliston normaalin toiminnan tukemisessa, mutta hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävät täysjyvätuotteet ovat hyödyllisiä myös painonhallinnan kannalta.

Rasva sisältää ravintoaineista eniten energiaa ja on siten yhteydessä energian liikasaantiin, joka puolestaan aiheuttaa painon nousua. Elimistö kuitenkin tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja ja rasvaliukoisia vitamiineja, joita on erityisesti kasvikunnan rasvoissa (kasvirasvoissa). Kalan rasva sisältää runsaasti pitkäketjuisia ns. n-3-rasvahappoja (omega-3-rasvahappoja), joilla näyttäisi olevan myönteisiä vaikutuksia sydän- ja verisuonitautien ja syövän ehkäisyssä. Myös rypsiöljy ja rypsiöljypohjaiset tuotteet sisältävät runsaasti n-3-rasvahappoja.

Runsas punaisen lihan (nauta, sika, lammas) ja lihajalosteiden (kinkku, makkara, pekoni) käyttö heikentää suoliston hyvinvointia. Punaisen lihan ja lihajalosteiden sisältämässä rasvassa on runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja (ns. kovaa rasvaa), joilla on yhteys veren suuriin rasva-arvoihin (kolesteroliin) ja elimistön matala-asteiseen tulehdustilaan. Valitse sen sijaan kalaa tai kanan ja kalkkunan lihaa, kasvikunnan proteiinilähteitä (palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä) sekä vähärasvaisia maitotuotteita.

Riittävä kalsiumin saanti on kuitenkin tärkeää erityisesti luuston terveydelle. Eturauhassyövän hoidot, erityisesti hormonihoidot, altistavat myös miehet osteoporoosille, eli luukadolle. Suositeltava kalsiumin saanti on 800 – 1 000 mg vuorokaudessa. Tämän saa kolmesta annoksesta (1,5–2 dl) nestemäisiä maitovalmisteita (maitoa, piimää, jogurttia, viiliä) vuorokaudessa. Lisäksi voi nauttia 2–3 viipaletta juustoa. Kovan rasvan välttämiseksi kannattaa valita rasvattomia tai vähärasvaisiamaitotuotteita.

Ravintolisät eivät korvaa ravitsevaa ruokavaliota! Kannattaa aina syödä mahdollisimman monipuolisesti.

Poikkeuksena tästä ovat meille pohjoisilla leveysasteilla eläville D-vitamiinin saantia koskevat suositukset. Auringonvalo on elimistön D-vitamiinin pääasiallinen lähde. Ruuan mukana D-vitamiinia saa lähinnä kalasta ja D-vitaminoiduista elintarvikkeista, kuten margariineista ja maitotuotteista, joita kannattaa suosia. Jos näiden käyttö on vähäistä, aikuisille suositellaan talvisaikaan D-vitamiinilisää 10 µg/vrk. Yli 75-vuotiaille suositellaan tarvittaessa ympärivuotisesti D-vitamiinilisää 20 µg/vrk.

Joskus eteen saattaa tulla tilanne, jossa vointi heikkenee ja ruokahalu heikkenee. Näin saattaa käydä joskus tilapäisesti erilaisten syöpähoitojen aikana ja joskus tilanteessa, jossa syöpä on edennyt. Jos vointisi pysyy hyvänä, liiku usein ja syö mahdollisimman monipuolisesti. Syöpähoitojen aikana paino ei kuitenkaan saisi pudota (vaikka sinulla olisi ylipainoakin), koska painon ja erityisesti lihasmassan väheneminen elimistössä heikentää selkeästi toipumista sekä hyvinvointia ja jaksamista. Jos ruokahalusi ja vointisi heikkenee, ala heti kiinnittää ruokavalioosi huomiota hiukan eri näkökannalta kuin normaalissa tilanteessa. Tällöin tärkein ruokavalioon liittyvätavoite on riittävä energian ja proteiinien saanti, joka varmistaa, että elimistöllä on riittävästi energiaa toipumista ja lihasmassan ylläpitoa varten. Liikkuminen oman jaksamisen mukaan auttaa joka tilanteessa lihasmassan ja kunnon ylläpidossa.

Kun terveys on heikentynyt, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota riittävään proteiinin saantiin esimerkiksi maitotuotteista, kalasta, kanasta, kananmunista ja lihasta. Kasviproteiineja on erityisesti soijassa ja muissa palkokasveissa, pähkinöissä ja siemenissä. Sisällytä jokaiseen ateriaan jokin runsaasti proteiinia sisältävä ruoka-aine. Tarvittaessa voit hieman vähentää kasvisten määrää, jotta jaksat syödä jokaisella aterialla enemmän proteiini- ja energiapitoisia ruoka-aineita.

Kun ruokahalu on huono, ruoka saa sisältää normaalia enemmän rasvaa, jotta energiansaanti on helpompaa. Rasvan lähteinä kannattaa silti suosia pääasiassa kasvirasvoja, kuten täysrasvaisia margariineja ja kasviöljyjä sekä niistä valmistettuja tuotteita, kuten leivonnaisia välipaloiksi ja pieniksi jälkiruuiksi. Tavallista rypsiöljyä on helppo sekoittaa erilaisten ruokien joukkoon energialisäksi 1–3 ruokalusikallista päivässä tarpeen mukaan. Kuumapuristettu rypsiöljy ei maistu ruuassa, joten sitä voi lisätä esimerkiksi puuroihin, keittoihin tai perunamuusiin sekä kylmiin ruokiin, kuten jogurtteihin, rahkoihin tai pirtelöihin. 3 ruokalusikallista öljyä sisältää energiaa lähes 400 kcal eli saman verran kuin pieni ateria. Tämä on jo hyvin merkityksellinen määrä energiansaantia ajatellen.

On tärkeää juoda riittävästi. Jos ruokahalu on huono, vaihda osa juomastasi vedestä energiapitoisempiin juomiin, kuten mehuun, maitoon, kaakaoon, piimään, pirtelöön, mehukeittoon tai virvoitusjuomaan.

Painoa kannattaa seurata säännöllisesti, punnitse itsesi noin kerran viikossa. Painon pysyminen entisellään kertoo riittävästä energian saannista.

Päivän mittaan kannattaa syödä useita pieniä aterioita ja välipaloja (vähintään 6–8 kertaa päivässä) ja sisällyttää aterioihin pieniä jälkiruoka-annoksia. Nälän tunne ei ruokahalun heikentyessä toimi kunnolla, joten jos nälän tunnetta jää odottelemaan, ateriavälit venyvät liian pitkiksi ja paino alkaa laskea. Aterioita kannattaa siis syödä tasaisesti pitkin päivää parin tunnin välein, oli nälkä tai ei. Saat eniten ravintoa, kun valitset sinulle mieluisimpia ruokia.

Avuksi kannattaa käyttää myös apteekissa myytäviä täydennysravintojuomia. Ne ovat tavallisesti 125–200 ml:n pakkauksissa apteekeissa myytäviä eri makuisia juomia tai vanukkaita, jotka sisältävät määräänsä nähden runsaasti energiaa ja proteiineja. Nykyisin täydennysravintovalmisteiden valikoimasta löytyy myös puuro- ja keittojauheita ja patukoita. 125 ml juomaa voi sisältää energiaa pienen aterian verran ja proteiinia kolmen maitolasillisen verran.

Kun syöpähoidot ovat ohi ja vointisi ja ruokahalusi normalisoituvat, voit palata taas monipuoliseen, runsaasti vihanneksia ja hedelmiä sisältävään ruokavalioon ja karsia ruokavaliosta ylimääräiset energian lähteet ja välipalat, jotta painosi ei nouse. Hidas painonnousu on kuitenkin suotavaa, jos painosi on yrityksistä huolimatta jossakin vaiheessa päässyt laskemaan liikaa ja olet alipainoinen.

Lähteet:

  1. World Cancer Research Fund International/American Institute for Cancer Research Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer: a Global Prespective, 2007. Link
  2. World Cancer Research Fund International/American Institute for Cancer Research Continuous Update Project Report: Diet, Nutrition, Physical Activity, and Prostate Cancer. 2014. Link
  3. Syövän ehkäisyn, varhaisen toteamisen ja kuntoutumisen tuen kehittäminen vuosina 2014-2025 Link
  4. www.cancer.fi
  5. Käypä hoito. Lihavuus (aikuiset). 2013 (God medisinsk praxis. Fetma hos vuxna. 2013) Link
  6. Obesity: preventing and managing the global epidemic. Report of a WHO consultation. World Health Organ Tech Rep Ser 2000;894:i-xii, 1-253 PubMed