Terveystarkastus

Terveystarkastus koostuu kysymyksistä, joita voit käyttää vointisi tarkkailuun.

Osteoporoosin ehkäiseminen

Miesten luumassa on suurimmillaan 30 ikävuotta lähestyttäessä. Sen jälkeen luumassa vähenee asteittain iän myötä.

Eturauhassyövän hoito, erityisesti kastraatioon perustuva hoito, saattaa nopeuttaa luumassan menetystä ja suurentaa osteoporoosin riskiä.

Voit hidastaa luukatoa terveillä elämäntavoilla, kuten:

  1. olemalla fyysisesti mahdollisimman aktiivinen
  2. syömällä terveellistä ja monipuolista, kalsiumilla ja D-vitamiinilla täydennettyä ravintoa
  3. välttämällä tupakointia
  4. juomalla vain kohtuullisesti alkoholia

Ole aktiivinen

Vältä passiivista elämäntapaa. Harrasta joka päivä kohtuullista liikuntaa vähintään 30 minuutin ajan. Kohtuulliset liikuntamuodot ovat sellaisia, jotka saavat sinut hikoilemaan 5–10 minuutin ajan ja syventävät ja tihentävät hengitystä. Pystyt edelleen keskustelemaan, mutta laulaminen on mahdotonta. Harrasta intensiivisempää liikuntaa kahdesti viikossa, vähintään 20 minuutin ajan kerrallaan. Intensiivisen liikunnan aikana et pysty samanaikaisesti keskustelemaan.

Painovoiman vaikutus

Jos haluat vahvistaa luustoasi ja ehkäistä osteoporoosia, valitse liikuntamuotoja, joissa painovoima vaikuttaa liikkeisiin. Tällaisia ovat esimerkiksi kävely, juokseminen ja tanssi. Painovoimalla ei ole samanlaista vaikutusta liikkeisiisi, kun esimerkiksi pyöräilet, soudat tai uit.

Vastus- tai voimaharjoittelu, jossa lihakset liikuttavat luita suurella intensiteetillä, ovat myös hyviä luuston kannalta, vaikka istuisit kuntosalilaitteessa.

Jos haluat lisää tehoa, voit yhdistää painonnostoon ja liikuntaan, jossa painovoima vaikuttaa liikkeisiisi, harjoituksia, joissa on paljon nopeita suunnanmuutoksia. Tällaisia ovat esimerkiksi tanssi, telinevoimistelu tai joukkuepelit, kuten jalkapallo, käsipallo tai salibandy/jääkiekko/jääpallo.

Liikuntamuotoja, joilla on kohtuullinen vaikutus luustoon: Kävely, sauvakävely, murtomaahiihto, paikallaan hyppely, hyppely, jossa suunnanmuutoksia, voimistelu, kaksinpelit, kuten sulkapallo tai tennis (ilman hyppyjä ja juoksemista).

Liikuntamuotoja, joilla on suuri vaikutus luustoon: Juoksu, maastojuoksu, laskettelu (suksilla), salibandy/jääkiekko/jääpallo, fyysisesti vaativa tanssi (jive, quickstep) ja tennis tai sulkapallo yksinpelinä (sisältää hyppyjä ja juoksemista).